Back to Tečaj

Hrvatski jezik

0% Complete
0/0 Steps
  1. O ispitu hrvatskog jezika na maturi

    Lekcija 1: Ispit hrvatskog jezika na državnoj maturi
    3 teme
  2. Lekcija 2: Pripremanje za ispit hrvatskog jezika
    5 teme
  3. Književna razdoblja
    Lekcija 3: Pregled ključnih književnih razdoblja i autora
  4. Lekcija 4: Temeljna civilizacijska djela
  5. Lekcija 5: Antika
  6. Lekcija 6: Srednji vijek
    2 teme
  7. Lekcija 7: Humanizam i renesansa
    3 teme
  8. Lekcija 8: Barok
    2 teme
  9. Lekcija 9: Klasicizam i prosvjetiteljstvo
    2 teme
  10. Lekcija 10: Romantizam
    2 teme
  11. Lekcija 11: Realizam i naturalizam
    2 teme
  12. Lekcija 12: Moderna i modernizam
    2 teme
  13. Lekcija 13: Hrvatska književnost 20. stoljeća
    2 teme
  14. Lekcija 14: Kasni modernizam, postmodernizam i suvremenost
    2 teme
  15. Književni rodovi i vrste
    Lekcija 15: Epika
  16. Lekcija 16: Lirika
  17. Lekcija 17: Drama
  18. Lekcija 18: Diskurzivni rod
  19. Stilska izražajna sredstva
    Lekcija 19: Podjela stilskih figura
  20. Lekcija 20: Primjeri i analiza najčešćih stilskih figura
  21. Versifikacija
    Lekcija 21: Pojam stiha i vrste stihova
  22. Lekcija 22: Strofa i rima
    2 teme
  23. Lekcija 23: Pjesnički ritam i metrički sustavi
    2 teme
  24. Lekcija 24: Sonet i ostale fiksne forme
  25. Jezik
    Lekcija 25: Pravopisni znakovi i njihova uporaba
  26. Lekcija 26: Veliko i malo početno slovo
  27. Lekcija 27: Pravopisna pravila
    4 teme
  28. Lekcija 28: Fonologija i glasovne promjene
    4 teme
  29. Lekcija 29: Morfologija - vrste riječi
    6 teme
Lekcija Progress
0% Complete

Od čega se sastoji ispit državne mature iz Hrvatskog jezika?

Ispit se sastoji od triju ispitnih cjelina:

  • Čitanje, književnost i hrvatski jezik
  • Sažetak
  • Školski esej

Svaka ispitna cjelina ispituje se jednom ispitnom knjižicom. Uz to, ispit nije moguće položiti ako se ne pristupi svima trima ispitnim cjelinama.

U nastavku slijedi struktura bodova cijelog ispita:

Ispitna cjelinaPodručjeBroj i vrsta zadatakaBroj bodova% bodova cijelog ispita
Čitanje, književnost i hrvatski jezikČitanje književnoga teksta20 zadataka višestrukog izbora uz polazni tekst2056%
Čitanje neknjiževnoga teksta10 zadataka višestrukog izbora uz polazni tekst10
Teorija i povijest književnosti12 zadataka višestrukog izbora12
Ustroj hrvatskoga jezika15 zadataka višestrukog izbora15
Primjena ustroja hrvatskoga jezika1 zadatak višestrukog izbora5
SažetakPisanje funkcionalnoga teksta1 otvoreni zadatak pisanja1816%
Školski esejPisanje školskog eseja1 otvoreni zadatak pisanja3028%
UKUPNO 60 zadataka110100%

Što se sve nalazi u prvoj ispitnoj cjelini?

Prva ispitna cjelina sastoji se od ukupno 58 zadataka višestrukoga izbora s ukupno 62 boda. Svaki zadatak donosi 1 bod za točan odgovor, a posljednji zadatak ima 5 potpitanja. Ako za pojedini zadatak označiš više od jednoga odgovora, taj će se zadatak bodovati s 0 (nula) bodova.

Ispitno područjePolazni tekst / sadržajBroj zadatakaBroj bodova
Čitanje književnoga tekstačetiri polazna teksta – cjeloviti tekstovi ili ulomci različitih književnih vrsta iz različitih književnopovijesnih razdoblja20 (5 za svaki polazni tekst)20
Čitanje neknjiževnoga tekstadva polazna teksta – cjeloviti neknjiževni tekstovi ili ulomci različitih tekstnih vrsta10 (5 za svaki polazni tekst)10
Teorija i povijest književnostizadatci s polaznim sadržajem i bez polaznoga sadržaja1212
Ustroj hrvatskoga jezikazadatci s polaznim sadržajem i bez polaznoga sadržaja1515
Primjena ustroja hrvatskoga jezikazadatak s polaznim sadržajem – ispitivanje jezika u kontekstu15
UKUPNO 5862
  1. Čitanje književnoga teksta

Ovaj dio gradiva ispituje se lirskim pjesmama (jedna pjesma ili više pjesama) i ulomcima epskih i dramskih tekstova s popisa obvezatnih i izbornih tekstova. Poznavanje djela u cjelini ispitivati će se isključivo u zadatcima koji se odnose na djela s popisa obvezatnih djela. Od četiriju književnih polaznih tekstova dva će biti s popisa obvezatnih djela za cjelovito čitanje, a dva s popisa izbornih tekstova.

Obvezatni književni tekstovi
Hrvatska književnostSvjetska književnost
Marin Držić: “Novela od Stanca”Charles Baudelaire: izbor iz poezije
Ivan Gundulić: “Dubravka”Pedro Calderón de la Barca: “Život je san”
Silvije Strahimir Kranjčević: izbor iz poezijeAlbert Camus: “Stranac”
Miroslav Krleža: “Gospoda Glembajevi”Fjodor Mihajlovič Dostojevski: “Zločin i kazna”
Ranko Marinković: “Kiklop”Johann Wolfgang Goethe: “Patnje mladog Werthera”
Antun Gustav Matoš: “Camao”, “Cvijet sa raskršća”, “Kip domovine leta 188*”Franz Kafka: “Preobražaj”
Ivan Mažuranić: “Smrt Smail-age Čengića”Francesco Petrarca: izbor iz poezije
Vladimir Nazor: izbor iz poezijeWilliam Shakespeare: “Hamlet”
Vjenceslav Novak: “Posljednji Stipančići”Sofoklo: “Antigona”
August Šenoa: “Prijan Lovro” 
Antun Branko Šimić: izbor iz poezije 
Tin Ujević: izbor iz poezije 
Izborni književni tekstovi
“Aleksandrida” – ulomci
Dante Alighieri: “Božanstvena komedija” – izbor
Ivo Andrić: „Na Drini ćuprija“, „Asanaginica“
Honoré de Balzac: „Otac Goriot“
Samuel Beckett: „Čekajući Godota“
Milan Begović: „Bez trećega“, „Pustolov pred vratima“, „Kvartet“
„Biblija“ – izbor
Giovanni Boccaccio: „Dekameron“ – izbor
Jorge Luis Borges: izbor iz kratke proze
Bertolt Brecht: „Majka Hrabrost i njezina djeca“, „Kavkaski krug kredom“
Ivo Brešan: „Nečastivi na Filozofskom fakultetu“, „Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja“
Mihail Bulgakov: „Majstor i Margarita“
Ivan Bunić Vučić: izbor iz poezije
Miguel Cervantes: „Don Quijote“ – izbor
August Cesarec: „Zlatni mladić“
Dobriša Cesarić: izbor iz poezije
Anton Pavlovič Čehov: izbor iz kratke proze
Anton Pavlovič Čehov: „Tri sestre“
Vladan Desnica: „Proljeća Ivana Galeba“, „Zimsko ljetovanje“
Mak Dizdar: izbor iz poezije
Danijel Dragojević: izbor iz poezije
Marin Držić: „Dundo Maroje“, „Skup“
Umberto Eco: „Ime ruže“
Thomas Stearns Eliot: izbor iz poezije
Eshil: „Okovani Prometej“
Euripid: „Medeja“
Ezop: „Basne“
Gustave Flaubert: „Gospođa Bovary“
Fran Galović: izbor iz poezije
Drago Gervais: izbor iz poezije
Ksaver Šandor Gjalski: „Pod starim krovovima“
Nikolaj Vasiljevič Gogolj: „Kabanica“
William Golding: „Gospodar muha“
Carlo Goldoni: „Gostioničarka Mirandolina“
Günter Grass: „Limeni bubanj“
Ivan Gundulić: „Osman“ – izbor, „Suze sina razmetnoga“
Heinrich Heine: izbor iz poezije
Petar Hektorović: “Ribanje i ribarsko prigovaranje” – izbor
Ernest Hemingway: izbor iz kratke proze, “Starac i more”
Homer: “Ilijada”, “Odiseja”, izbor
Aldous Huxley: “Vrli novi svijet”
Henrik Ibsen: „Lutkina kuća“
Eugène Ionesco: „Ćelava pjevačica“, „Lekcija“
Radovan Ivšić: „Kralj Gordogan“
Sergej Jesenjin: izbor iz poezije
James Joyce: „Portret umjetnika u mladosti“
Franz Kafka: „Proces“
Vjekoslav Kaleb: „Gost“
Jure Kaštelan: izbor iz poezije
Ante Kovačić: „U registraturi“
Ivan Goran Kovačić: „Jama“, izbor iz poezije
Ivan Kozarac: „Đuka Begović“
Josip Kozarac: izbor iz kratke proze
„Krbavska bitka“ – usmena epska pjesma
Miroslav Krleža: „Kraljevo“, „Balade Petrice Kerempuha“, „Povratak Filipa Latinovicza“, „Na rubu pameti“
Janko Leskovar: „Misao na vječnost“
Federico García Lorca: izbor iz poezije
Hanibal Lucić: „Jur ni jedna na svit vila“, „Robinja“
Mihail Ljermontov: „Junak našeg doba“
Maurice Maeterlinck: „Plava ptica“
Thomas Mann: „Smrt u Veneciji“
Ranko Marinković: „Glorija“, izbor iz kratke proze
Marko Marulić: „Judita“, izbor
Gabriel García Márquez: „Sto godina samoće“
Marijan Matković: „Heraklo“
Antun Gustav Matoš: izbor iz poezije
Guy de Maupassant: „Na vodi
Slavko Mihalić: izbor iz poezije
Nikola Milićević: izbor iz poezije
Arthur Miller: „Smrt trgovačkog putnika“
Czesław Miłosz: izbor iz poezije
Mitovi (grčki, skandinavski i slavenski)
Molière: „Škrtac“, „Umišljeni bolesnik“
„Muka spasitelja našega“ – ulomci
Pablo Neruda: izbor iz poezije
Slobodan Novak: „Mirisi, zlato i tamjan“
George Orwell: „1984.“, „Životinjska farma“
Vesna Parun: izbor iz poezije
Luigi Pirandello: „Šest lica traži autora“
Sylvia Plath: izbor iz poezije
Plaut: „Škrtac“
Edgar Allan Poe: izbor iz kratke proze i poezije
Janko Polić Kamov: izbor iz kratke proze i poezije
Petar Preradović: izbor iz poezije
Jacques Prévert: izbor iz poezije
Marcel Proust: “Combray”
Josip Pupačić: izbor iz poezije
Aleksandar Sergejevič Puškin: izbor iz poezije
Jean Racine: „Fedra“
„Ranjinin zbornik“ – izbor
Reiner Maria Rilke: izbor iz poezije
Arthur Rimbaud: izbor iz poezije
Meša Selimović: „Derviš i smrt“
William Shakespeare: „Romeo i Julija“, „San ivanjske noći“
Ivan Slamnig: „Bolja polovica hrabrosti“, izbor iz poezije
Sofoklo: „Kralj Edip“
Petar Šegedin: izbor iz kratke proze
August Šenoa: „Zlatarovo zlato“
„Šibenska molitva“
Antun Šoljan: „Kratki izlet“, „Brod u boci“
Nikola Šop: izbor iz poezije
Dragutin Tadijanović: izbor iz poezije
Rabindranath Tagore: izbor
Lav Nikolajevič Tolstoj: „Ana Karenjina“, „Uskrsnuće“
Ivan Sergejevič Turgenjev: „Očevi i djeca“
Vergilije: „Eneida“, izbor
Viktor Vida: izbor iz poezije
Vladimir Vidrić: izbor iz poezije
Ivo Vojnović: „Allons Enfants“
Walt Whitman: izbor iz poezije
Tennessee Williams: „Mačka na vrućem limenom krovu“, „Tramvaj zvan žudnja“
Virginia Woolf: „Svjetionik“
William Wordsworth: izbor iz poezije
Petar Zoranić: „Planine“, izbor

2. Čitanje neknjiževnoga teksta

Čitanje neknjiževnoga teksta ispituje se na dvama neknjiževnim tekstovima koji pripadaju različitim tekstnim vrstama. Moguće vrste neknjiževnog teksta su:

  • anketni obrazac
  • autobiografija
  • debata
  • diskusija
  • dnevnički zapis
  • enciklopedijski prikaz
  • esej
  • interpretacijski esej
  • intervju
  • izvješće
  • javni govor
  • kolumna
  • komentar
  • koncept
  • kritika
  • manifest
  • molba
  • motivacijsko pismo
  • pismo
  • polemika
  • popularni ili stručni članak
  • popularnokulturni tekst
  • poslovni razgovor
  • predavanje
  • prikaz
  • priopćenje
  • putopis
  • rasprava
  • raspravljački esej
  • recenzija
  • referat
  • reklama
  • reportaža
  • sažetak
  • strip
  • tehnički ili objektivni opis
  • uputa
  • usporedni esej
  • vijest
  • znanstveno-popularni ili stručni članak
  • životopis

3. Teorija i povijest književnosti

Što se tiče teorije i povijesti književnosti, ta se cjelina sastoji se od zadataka razumijevanja književnoteorijskih i književnopovijesnih pojmova i književnih sastavnica (likovi, način pripovijedanja, razvoj radnje i dr.). Zadatci mogu imati i polazni sadržaj.

Popis pojmova za teoriju i povijest književnosti
usmena pjesma, usmena predaja, jednostavni oblici, lirika, lirska poezija, lirske vrste, lirski oblici, ustroj lirske pjesme, motiv, pjesnička slika, ritam, rima, strofa, stih, tradicionalni hrvatski stihovi, vrste i oblici moderne poezije, struktura moderne lirske pjesme, pjesma u prozi
ep, poema, spjev, epske vrste u stihu, proza, tema, pripovjedač, fabula, kompozicija, karakterizacija likova, tipologija likova, pripovijest, roman, novela, pripovjedni postupci moderne proze, moderni roman, moderna pripovijetka, moderna novela
drama, kazalište, tragedija, komedija, pastorala, moderna drama, ustroj dramskoga teksta, dramski sukob, dramska napetost, dramski lik, čin, prizor ili slika, dramski dijalog, dramski monolog, didaskalije
antička književnost, srednjovjekovna književnost, humanizam, predrenesansa, renesansa, barok, klasicizam, predromantizam, romantizam, realizam, modernizam, ekspresionizam, suvremena književnost

4. Ustroj i primjena ustroja hrvatskoga jezika

Završno s prvom cjelinom, ispituje se ustroj hrvatskoga jezika i primjena ustroja hrvatskoga jezika.

Popis pojmova za ustroj i primjenu ustroja hrvatskoga jezika
pisanje vlastitih imena, pisanje određenih i neodređenih pridjeva, pisanje brojeva, pisanje složenih glagolskih oblika, pisanje pravopisnih znakova na razini rečenice, pravila citiranja, pisanje glasova u dodiru
glasovni i naglasni sustav hrvatskoga standardnog jezika, artikulacijska i akustička obilježja glasova, fonološki i morfološki uvjetovane glasovne promjene u kontekstu riječi, govorni i pisani oblik jezika (pisanje glasova i suglasničkih skupina), prozodijski sustav morfemska analiza, oblici riječi, gramatičke kategorije riječi, vrste riječi, tvorbena analiza, tvorbeni načini rečenica kao sintaktička i komunikacijska jedinica, riječ kao morfološka i sintaktičkaa jedinica, nezavisni i zavisni rečenični članovi, vrste sintagmi prema ulozi zavisne sastavnice i gramatičke veze među sastavnicama sintagme, sintaktička služba i značenje promjenjivih i nepromjenjivih riječi u rečenici, apsolutna i relativna upotreba glagolskih vremena i načina, subjektno-predikatna sročnost, morfosintaktička obilježja promjenjivih i nepromjenjivih riječi, nezavisnosložene, zavisnosložene i višestruko složene rečenice, neobilježeni, obilježeni i obvezatni red riječi, položaj nenaglasnica u obvezatnom redu riječi, linearna i paralelna tekstna veza i tekstna vezna sredstva na primjerima (konektori, modifikatori), tekst i diskurs leksičko-semantički odnosi, metafora i metonimija, denotativno i konotativno značenje, leksička točnost, vrste rječnika, leksičko posuđivanje, prostorna, vremenska i funkcionalna raslojenost leksika, onomastika, frazeologija, leksikografski članak, hrvatski standardni jezik, hrvatska narječja, povijesni razvoj hrvatskoga jezika i pisma

Što se sve nalazi u drugoj ispitnoj cjelini – sažetak?

U drugoj ispitnoj cjelini ispituje se pisanje jednoga od funkcionalnih tekstova navedenih u predmetnome kurikulumu. Ispitnim katalogom za državnu maturu iz Hrvatskoga jezika propisuje se koja se tekstna vrsta ispituje, a na državnoj maturi 2024./2025. piše se sažetak.

Tvoj je zadatak napisati sažetak polaznog teksta. Trebaš procijeniti važnost informacija i navesti osnovne misli i važne pojedinosti kojima se te misli razrađuju i podupiru. Svojim riječima kratiš tekst na njegove bitne dijelove koristeći se ključnim riječima iz polaznoga teksta.

Obzirom da je sažetak objektivan tekst, u njemu se ne iznose mišljenja, stavovi i komentari povezani s polaznim tekstom. Sažetak donosi ukupno 18 bodova i treba imati 200 – 250 riječi.

Pisanje sažetka
Obilježja polaznog tekstaCiljevi pisanja sažetka
neknjiževni tekstduljina približno 600 – 800 riječiopćedruštvena tematika (npr. društvene mreže, reklame, sport, slobodno vrijeme, zdravlje, znanstveno-popularne teme, školovanje i karijera, zaštita okoliša, hrana, suvremene tehnologije)izražen jasan autorov stavtekst sadrži više od jedne osnovne misli i više pojedinosti kojima se podupiru osnovne misliodrediti temu tekstaodrediti namjenu tekstaodrediti autorov stavizdvojiti osnovne misliizdvojiti važne pojedinosti kojima se podupiru osnovne mislirazlikovati važne od manje važnih informacijaparafrazirati i pisati svojim riječimaprimjenjivati norme hrvatskoga standardnog jezikapovezati misli u jasan i koherentan tekst

Što se sve nalazi u trećoj ispitnoj cjelini – školski esej?

U trećoj ispitnoj cjelini ovogodišnjeg ispita piše se interpretacijski školski esej. Esejski zadatak sastoji se od polaznoga pitanja ili tvrdnje, ulomka iz književnoga djela s popisa obvezatnih djela i smjernica za pisanje. Interpretacijski školski esej može se odnositi na jedno književno djelo ili na usporedbu dvaju književnih djela s popisa obvezatnih djela.

Tvoj je zadatak iznijeti tvoje spoznaje o književnosti i pokazati razumijevanje književnih djela u cjelini tako da na polazno pitanje odgovoriš središnjom tvrdnjom koju argumentiraš na temelju analize zadanoga ulomka i na temelju poznavanja svih sastavnica djela u cjelini.

U ovoj školskoj godini, književna djela koja se mogu ispitivati pisanjem školskog eseja su:

  • Franz Kafka: „Preobražaj“
  • Silvije Strahimir Kranjčević: izbor iz poezije
  • Ranko Marinković: „Kiklop“
  • Antun Gustav Matoš: izbor iz novela („Cvijet sa raskršća“, „Camao“, „Kip domovine leta 188*“)
  • Sofoklo: „Antigona“
  • August Šenoa: „Prijan Lovro“

Za uspješno pisanje interpretacijskog eseja trebaš znati:

  • oblikovati jasnu tvrdnju i ključne argumente koji su važni za esejski zadatak
  • uspoređivati, povezivati, zaključivati, obrazlagati i procjenjivati, citirati, parafrazirati i oprimjerivati kako bi se razradili ključni argumenti
  • izdvojiti tematske, strukturne i stilske posebnosti zadanoga ulomka i povezati ih s djelom u cjelini
  • objasniti temu, ideju, strukturu i stilska obilježja književnoga djela u kontekstu književnopovijesnoga razdoblja u kojemu je nastalo
  • oblikovati tekst koji ima uvod, razradu i zaključak koji su jasno, logično i smisleno povezani • organizirati središnji dio teksta u odlomke
  • upotrebljavati rječnik primjeren stilu školskoga eseja i rasponu
  • upotrebljavati književnoteorijske i književnopovijesne pojmove
  • primjenjivati jezičnu normu hrvatskoga standardnog jezika

Školski esej donosi ukupno 30 bodova.

Koji su kriteriji za bodovanje druge ispitne cjeline – sažetka?

Sažetak se boduje s 9 bodova, koji se na kraju množe s 2, čime možeš ostvariti ukupno 18 bodova. Sažetak se vrednuje s obzirom na sljedeće 3 sastavnice:

  1. sadržaj,
  2. organizacija teksta i stil,
  3. jezična točnost.

U svakoj je sastavnici moguće ostvariti najviše 3 boda, a ljestvica za bodovanje je kako slijedi:

Broj bodovaSadržajOrganizacija teksta i stilJezična točnost
3Navedeni su opći podatci o tekstu (ime autora, naslov teksta). Određeni su tema i namjena teksta te autorov stav o temi. Izdvojene su osnovne misli i važne pojedinosti kojima se podupiru osnovne misli. Ne navode se suvišne pojedinosti. Osnovne su misli oblikovane vlastitim riječima, a samo su ključne riječi prenesene iz polaznoga teksta.Sažetak se sastoji od uvoda, razrade i zaključka. U razradi teksta osnovne su misli iznesene jasnim i logičnim slijedom s obzirom na smisao polaznoga teksta. Pojedinosti su logično povezane s osnovnim mislima. Povezanost teksta postiže se upotrebom veznih sredstava. Sažetak je napisan objektivno, jasnim jezikom i primjerenim stilom.Sažetak je pravopisno, gramatički i leksički točan.
2Navedeni su samo neki opći podatci o tekstu. Tema, namjena i autorov stav određeni su vrlo općenito. Izdvojene su samo neke osnovne misli i samo neke važne pojedinosti kojima se podupiru osnovne misli. Neke su pojedinosti navedene kao osnovne misli ili je navedeno mnogo suvišnih pojedinosti. Osnovne misli djelomično su oblikovane vlastitim riječima. Uz ključne riječi iz polaznoga teksta preneseni su i drugi izrazi.Sažetak se sastoji od uvoda, razrade i zaključka, ali uvod i zaključak nisu u potpunosti logično povezani s razradom. U razradi teksta osnovne su misli uglavnom iznesene jasno i logično s obzirom na smisao polaznoga teksta. Pojedinosti nisu uvijek logično povezane s osnovnim mislima. Povezanost teksta uglavnom se postiže upotrebom veznih sredstava. Sažetak je napisan uglavnom objektivno, jasnim jezikom i primjerenim stilom.Sažetak je uglavnom pravopisno, gramatički i leksički točan.
1Tekst je prepričan bez sažimanja. Navedeni su samo neki opći podatci o tekstu. Tema, namjena i autorov stav nejasno su određeni. Izdvojena je samo jedna osnovna misao i niz nepovezanih i nevažnih pojedinosti. Osnovna misao ili misli uglavnom su oblikovane riječima izravno prenesenima iz polaznoga teksta.Sažetku nedostaje uvod ili zaključak. U razradi teksta osnovne su misli iznesene djelomično jasno i logično s obzirom na smisao polaznoga teksta. Pojedinosti su samo navedene i djelomično su logično povezane s osnovnim mislima. Povezanost teksta rijetko se postiže upotrebom veznih sredstava. U dijelovima teksta koji se navodi vlastitim riječima upotrijebljene su riječi ili izrazi primjereni stilu.Sažetak je djelomično pravopisno, gramatički i leksički točan.
0Ne određuje se tema, namjena teksta i autorov stav i ne izdvaja se nijedna osnovna misao. Navedene su uglavnom nevažne pojedinosti. Veći dio sažetka prepisan je iz polaznoga teksta.Sažetak nije trodijelno strukturiran. U razradi teksta nisu iznesene osnovne misli. Pojedinosti koje su iznesene nisu povezane s osnovnim mislima. Povezanost teksta ne postiže se upotrebom veznih sredstava. Upotrebljavaju se riječi i izrazi koji nisu primjereni temi i stilu.Sažetak je pravopisno, gramatički i leksički netočan.

Oprez! Sažetak se neće vrednovati ako:

  • pristupnik nije odgovorio na zadane smjernice, tj. ako je zadatak neispunjen (da bi se sažetak vrednovao, pristupnik mora ostvariti barem jedan bod u sastavnici sadržaj),
  • nema dovoljan broj riječi (dopušteno je odstupanje 10 % od donje granice zadanoga broja riječi),
  • ima prevelik broj riječi (dopušteno je odstupanje 10 % od gornje granice zadanoga broja riječi),
  • je napisan potpuno nečitkim rukopisom, i
  • je napisan velikim tiskanim slovima.

Koji su kriteriji za bodovanje treće ispitne cjeline – školskog eseja?

Školski esej se boduje s 15 bodova, koji se množe s 2, čime možeš ostvariti ukupno 30 bodova.

Esej treba imati najmanje 440 riječi, a vrednuje se s obzirom na 5 sastavnica:

  1. središnja tvrdnja,
  2. argumentacija,
  3. povezanost teksta,
  4. upotreba rječnika, i
  5. pravopisna i gramatička točnost.

U svakoj je sastavnicu moguće ostvariti najviše 3 boda, a ljestvica za bodovanje je kako slijedi:

Središnja tvrdnja
3Središnja tvrdnja eseja (fokus, osnovna ideja) kojom se odgovara na polazno pitanje jasna je, točna i pokazuje temeljito poznavanje i razumijevanje djela u cjelini. U razradi središnje tvrdnje ističu se upravo one književne odrednice (književnopovijesne, tematske, idejne, stilske) koje su važne za esejski zadatak
2Središnja je tvrdnja točna, no općenita je i upućuje na površno poznavanje i razumijevanje djela u cjelini. U razradi središnje tvrdnje navode se samo neke književne odrednice (književnopovijesne, tematske, idejne, stilske) koje su važne za esejski zadatak.
1Središnja je tvrdnja vrlo općenita i upućuje na površno poznavanje i razumijevanje djela u cjelini te može imati sadržajne netočnosti. U razradi središnje tvrdnje nisu istaknute književne odrednice (književnopovijesne, tematske, idejne, stilske) koje su važne za esejski zadatak.
0Školski esej nema razrađenu središnju tvrdnju.
Argumentacija
3Navedena su dva ili tri argumenta kojima se jasno obrazlaže središnja tvrdnja. Svaki je argument temeljito objašnjen i potkrijepljen pojedinostima (citatima, parafrazama i primjerima) kojima se pokazuje temeljito poznavanje i razumijevanje djela u cjelini. Argumentacija se temelji na cjelovitoj sadržajnoj i stilskoj analizi zadanoga ulomka. Određuje se važnost ulomka za smisao djela u cjelini.
2Navedena su dva ili tri općenita argumenta kojima se samo djelomično obrazlaže središnja tvrdnja. Argumenti su djelomično objašnjeni i potkrijepljeni pojedinostima (citatima, parafrazama i primjerima) kojima se pokazuje općenito poznavanje i razumijevanje djela u cjelini. Argumentacija se temelji na djelomičnoj analizi zadanoga ulomka. Površno se određuje važnost ulomka za smisao djela u cjelini.
1Naveden je samo jedan razrađen argument ili su navedena dva ili tri argumenta koji su slabo razrađeni i potkrijepljeni pojedinostima (citatima, parafrazama i primjerima), pri čemu se pokazuje vrlo površno poznavanje i razumijevanje djela u cjelini. Argumentacija se temelji na površnoj analizi zadanoga ulomka. Ne određuje se ili se pogrešno određuje važnost ulomka za smisao djela u cjelini.
0Argumentacija je izostala.
Povezanost teksta
3Esej se sastoji od uvoda, razrade i zaključka koji su povezani tako da čitatelju omogućuju praćenje središnje tvrdnje koja se argumentima razrađuje u eseju. Argumenti navedeni u razradi eseja raspoređeni su u odlomke koji su jasno, logično i smisleno strukturirani. Povezanost teksta postiže se gotovo u potpunosti upotrebom jezičnih sredstava koja pridonose povezanosti teksta.
2Esej se sastoji od uvoda, razrade i zaključka koji nisu jasno povezani tako da čitatelju u potpunosti omogućuju praćenje središnje tvrdnje koja se argumentima razrađuje u eseju. Argumenti navedeni u razradi eseja raspoređeni su u odlomke koji nisu potpuno jasno, logično i smisleno strukturirani. Povezanost teksta postiže se djelomično.
1Esej se sastoji od uvoda, razrade i zaključka, no uvod i zaključak vrlo su općeniti i gotovo uopće ne prate središnju tvrdnju. Argumenti navedeni u razradi eseja raspoređeni su u odlomke koji nisu jasno, logično i smisleno strukturirani. Postiže se tek površna povezanost teksta.
0Esej nije organiziran u tri dijela. Središnji dio eseja nije strukturiran. Esej se sastoji od niza nepovezanih rečenica.
Upotreba rječnika
3Raspon rječnika širok je i primjeren stilu školskoga eseja. Dosljedno se i točno upotrebljavaju književnopovijesni i književnoteorijski pojmovi. Riječi i izrazi iz općega rječnika točno se upotrebljavaju.
2Raspon rječnika zadovoljavajući je i uglavnom primjeren stilu školskoga eseja. Djelomično se i točno upotrebljavaju književnopovijesni i književnoteorijski pojmovi. Riječi i izrazi iz općega rječnika uglavnom se točno upotrebljavaju.
1Raspon rječnika ograničen je i uglavnom nije primjeren stilu školskoga eseja. Rijetko se upotrebljavaju književnopovijesni i književnoteorijski pojmovi, uglavnom se upotrebljava opći rječnik. Riječi i izrazi iz općega rječnika djelomično se točno upotrebljavaju.
0Raspon rječnika nije zadovoljavajući i nije primjeren stilu školskoga eseja. Ne upotrebljavaju se književnoteorijski i književnopovijesni pojmovi. Riječi i izrazi iz općega rječnika netočno se upotrebljavaju.
Pravopisna i gramatička točnost
3Esej je pravopisno i gramatički točan.
2Esej je uglavnom pravopisno i gramatički točan.
1Esej je djelomično pravopisno i gramatički točan.
0Esej je pravopisno i gramatički netočan.

Oprez! Školski esej se neće vrednovati ako:

  • pristupnik nije odgovorio na zadane smjernice, tj. ako je zadatak neispunjen (da bi se školski esej vrednovao, pristupnik mora ostvariti barem jedan bod u sastavnici središnja tvrdnja),
  • nema dovoljan broj riječi (dopušteno je odstupanje 10 % od donje granice Zhdanova broja riječi),
  • je napisan potpuno nečitkim rukopisom, ili
  • je napisan velikim tiskanim slovima.

Koliko imam vremena za rješavanje ispita?

Svaka cjelina ispituje se zasebnom ispitnom knjižicom. Ispit se piše u 2 dana.

Prvi dan pišu se:

  1. Prva ispitna cjelina – 100 minuta
  2. Druga ispitna cjelina – 80 minuta

Provedba ispita školskoj eseja piše se drugi dan, a ispit traje ukupno 160 minuta.

Kako da dobijem najviše vrijednosti iz ovog tečaja?

Kako bi najbolje iskoristili ovaj tečaj za pripremu za maturu i iskoristili svoje vrijeme najučinkovitije, preporučujemo korištenje tečaja na sljedeći način:

  • Uči od početka do kraja:  Tečaj uključuje sve komade gradiva i vještine testirane na ispitu državne mature hrvatskoga jezika i organizira ih prema kronološkom redoslijedu. Radeći kroz tečaj od početka do kraja, proći ćeš kroz svaki komad gradiva i svaku vještinu redom, održavajući svoje učenje i vježbanje uravnoteženim i osiguravajući da ti nijedna vještina ne promakne.
  • Isprobaj vježbe više puta: Potičemo te da iscijediš svaki mogući djelić prakse koji možeš iz dostupnih materijala. Čak i za već završene (i položene) vježbe, isplati se nakon nekog vremena pokušati ponovno i osvježiti si pamćenje.
  • Ne zaboravi polagati probne ispite! Probni ispiti pune duljine iznimno su korisni za praćenje tvog napretka. Uz provjeru svojeg znanja, možeš vidjeti i kako stojiš u odnosu na druge učenike na Teoremu. Probne ispite možeš pronaći u posljednjem odjeljku svakog zasebnog predmeta.

Sretno! Ti to možeš.

Responses