Matematika A razina
-
O ispitu matematike više razine na maturi
Lekcija 1: O državnoj maturi3 teme -
Lekcija 2: Priprema za ispit matematike više razine5 teme
-
Osnove aritmetikeLekcija 3: Terminologija
-
Lekcija 4: Skupovi brojeva4 teme|5 Kvizovi
-
Skupovi brojeva
-
Računske operacije među skupovima
-
Prosti i složeni brojevi, najveći zajednički djelitelj (NZD) i najmanji zajednički višekratnik (NZV)
-
Dijeljenje s ostatkom
-
Matematika - Skupovi brojeva i osnovne računske operacije - Domaća zadaća 1
-
Matematika - Skupovi brojeva i osnovne računske operacije - Domaća zadaća 2
-
Matematika - Skupovi brojeva i osnovne računske operacije - Domaća zadaća 3
-
Matematika - Skupovi brojeva i osnovne računske operacije - Domaća zadaća 4
-
Matematika - Skupovi brojeva i osnovne računske operacije - Domaća zadaća 5
-
Skupovi brojeva
-
Lekcija 5: Racionalni brojevi i brojevni pravac2 teme|5 Kvizovi
-
Oblici zapisa racionalnih brojeva
-
Uspoređivanje brojeva na brojevnom pravcu, uspoređivanje decimalnih brojeva i zaokruživanje
-
Matematika - Racionalni brojevi i njihov prikaz - Domaća zadaća 1
-
Matematika - Racionalni brojevi i njihov prikaz - Domaća zadaća 2
-
Matematika - Racionalni brojevi i njihov prikaz - Domaća zadaća 3
-
Matematika - Racionalni brojevi i njihov prikaz - Domaća zadaća 4
-
Matematika - Racionalni brojevi i njihov prikaz - Domaća zadaća 5
-
Oblici zapisa racionalnih brojeva
-
Lekcija 6: Omjeri, postotci, apsolutna vrijednost i aritmetička sredina3 teme|5 Kvizovi
-
Omjeri, produljeni omjeri, postotci i promili
-
Apsolutna vrijednost, aritmetička sredina i primjena u jednostavnim zadacima
-
Proporcionalnost
-
Matematika - Omjeri, postoci i proporcionalnost - Domaća zadaća 1
-
Matematika - Omjeri, postoci i proporcionalnost - Domaća zadaća 2
-
Matematika - Omjeri, postoci i proporcionalnost - Domaća zadaća 3
-
Matematika - Omjeri, postoci i proporcionalnost - Domaća zadaća 4
-
Matematika - Omjeri, postoci i proporcionalnost - Domaća zadaća 5
-
Omjeri, produljeni omjeri, postotci i promili
-
Lekcija 7: Potencije i znanstveni zapis broja3 teme|5 Kvizovi
-
Definicija potencije, osnovna pravila računanja s potencijama
-
Primjena potencija u znanstvenom zapisu broja (veliki i mali brojevi)
-
Vježbe s primjenom u svakodnevnim situacijama
-
Matematika - Potencije i znanstveni zapis broja - Domaća zadaća 1
-
Matematika - Potencije i znanstveni zapis broja - Domaća zadaća 2
-
Matematika - Potencije i znanstveni zapis broja - Domaća zadaća 3
-
Matematika - Potencije i znanstveni zapis broja - Domaća zadaća 4
-
Matematika - Potencije i znanstveni zapis broja - Domaća zadaća 5
-
Definicija potencije, osnovna pravila računanja s potencijama
-
Lekcija 8: Kompleksni brojevi i Gaussova ravnina
-
Lekcija 9: Osnove statistike
-
Osnove algebreLekcija 10: Algebarski izrazi3 teme|5 Kvizovi
-
Lekcija 11: Algebarski razlomci i intervali3 teme|5 Kvizovi
-
Skraćivanje algebarskih razlomaka
-
Množenje, dijeljenje, zbrajanje i oduzimanje algebarskih razlomaka
-
Uspoređivanje brojeva na brojevnom pravcu, intervali, unija i presjek intervala
-
Matematika - Algebarski razlomci i intervali - Domaća zadaća 1
-
Matematika - Algebarski razlomci i intervali - Domaća zadaća 2
-
Matematika - Algebarski razlomci i intervali - Domaća zadaća 3
-
Matematika - Algebarski razlomci i intervali - Domaća zadaća 4
-
Matematika - Algebarski razlomci i intervali - Domaća zadaća 5
-
Skraćivanje algebarskih razlomaka
-
Lekcija 12: Linearne jednadžbe3 teme|5 Kvizovi
-
Lekcija 13: Sustavi linearnih jednadžbi2 teme|5 Kvizovi
-
Lekcija 14: Linearne nejednadžbe2 teme|5 Kvizovi
-
Rješavanje linearnih nejednadžbi i prikaz rješenja na pravcu
-
Sustavi linearnih nejednadžbi i nejednadžbe s apsolutnom vrijednošću
-
Matematika - Linearne nejednadžbe i sustavi nejednadžbi - Domaća zadaća 1
-
Matematika - Linearne nejednadžbe i sustavi nejednadžbi - Domaća zadaća 2
-
Matematika - Linearne nejednadžbe i sustavi nejednadžbi - Domaća zadaća 3
-
Matematika - Linearne nejednadžbe i sustavi nejednadžbi - Domaća zadaća 4
-
Matematika - Linearne nejednadžbe i sustavi nejednadžbi - Domaća zadaća 5
-
Rješavanje linearnih nejednadžbi i prikaz rješenja na pravcu
-
Lekcija 15: Nizovi5 teme
-
FunkcijeLekcija 16: Osnove funkcija3 teme
-
Lekcija 17: Kvadratna funkcija4 teme|5 Kvizovi
-
Lekcija 18: Eksponencijalne i logaritamske funkcije2 teme
-
Lekcija 19: Trigonometrijske funkcije5 teme
-
Lekcija 20: Svojstva funkcija3 teme
-
Lekcija 21: Derivacije
-
Analitička geometrijaLekcija 22: Koordinatna ravnina i udaljenost točaka
-
Lekcija 23: Kružnice u koordinatnom sustavu
-
Lekcija 24: Vektori i skalari
-
Geometrija ravnine - PlanimetrijaLekcija 25: Kut
-
Lekcija 26: Trokuti
-
Lekcija 27: Pravokutni trokut
-
Lekcija 28: Trigonometrija u pravokutnom trokutu
-
Lekcija 29: Kvadrat i pravokutnik
-
Lekcija 30: Romb, paralelogram i trapez
-
Lekcija 31: Mnogokuti
-
Lekcija 32: Trigonometrija trokuta
-
Lekcija 33: Kružnica
-
Geometrija prostoraLekcija 34: Prizme
-
Lekcija 35: Kocka i kvadar
-
Lekcija 36: Piramide
-
Lekcija 37: Valjak
-
Lekcija 38: Stožac
-
Lekcija 39: Kugla
Dijeljenje s ostatkom
U ovoj lekciji bavimo se dijeljenjem s ostatkom, jednim od temeljnih postupaka u aritmetici. Dijeljenje s ostatkom posebno je korisno u svakodnevnim situacijama, poput raspodjele predmeta u jednake skupine, određivanja dana u tjednu s određenim ciklusom i slično.
1. Teorem o dijeljenju s ostatkom
Teorem: Za proizvoljni prirodni broj a i cijeli broj b postoje jedinstveni cijeli brojevi q (kvocijent) i r (ostatak) takvi da:
- q predstavlja najveći cijeli dio kvocijenta b/a.
- r je ostatak pri dijeljenju broja b s brojem a, a uvijek je manji od a.
> Napomena: Kada kažemo “jedinstveni” cijeli brojevi q i r, mislimo na to da nema drugih cjelobrojnih parova (q’, r’) koji bi na isti način zadovoljili gornju jednadžbu i uvjet:
2. Primjeri dijeljenja s ostatkom

2.1 Jednostavni primjeri
- Primjer 1: b = 14, a = 4
- Pri dijeljenju 14 s 4, najviše puta što “4” stane u 14 jest 3 puta (jer 3 x 4 = 12).
- Razlika do 14 iznosi 2 (14 – 12 = 2).
- Dakle, q = 3, r = 2.
- Provjera: 14 = 3 x 4 + 2, s 0 ≤ 2 < 4.
- Primjer 2: b = 27, a = 5
- 27 ÷ 5 = 5 (cjelobrojni dio), jer 5 x 5 = 25.
- Ostatak je 2 (27 – 25 = 2).
- Dakle, 27 = 5 x 5 + 2.
2.2 Negativni ili veći brojevi
Teorem vrijedi i ako je b veći ili manji cijeli broj (npr. negativan), no za potrebe osnovne razine matematike obično se primjeri odnose na prirodne brojeve b (ili barem nenegativne).
3. Primjena u svakodnevnim primjerima
Raspodjela predmeta: Imate 25 olovaka i želite ih raspodijeliti u kutije od po 6. Koliko vam treba kutija i koliko olovaka ostaje?
25 = 4 x 6 + 1: Dobijete 4 pune kutije, a 1 olovka preostaje.
Modularno računanje (dani u tjednu): Ako želite znati koji je dan u tjednu nakon određenog broja dana, dijelite s 7 i promatrate ostatak.
Npr. ako je ponedjeljak i prođe 9 dana, 9 ÷ 7 daje kvocijent 1 i ostatak 2, što znači da je nakon 9 dana – s obzirom na “ciklus” od 7 dana – srijeda.
4. Zašto je dijeljenje s ostatkom važno?
- Osnova modularne aritmetike: Pojam “ostatka” pri dijeljenju uvelike se koristi u naprednijoj matematici (npr. kod kongruencija).
- Praktična primjena: Od raspodjele predmeta, zakazivanja termina, do rješavanja problema periodiciteta (primjerice, “svaki 7. dan” ili “svaki 12. mjesec”).
- Veza s prostim brojevima i NZD/NZV: Mnoge metode za pronalaženje najvećeg zajedničkog djelitelja i najmanjeg zajedničkog višekratnika (poput Euklidova algoritma) u pozadini koriste dijeljenje s ostatkom.
Ovim završavamo dio o dijeljenju s ostatkom. U narednim lekcijama vidjet ćemo kako se ovo svojstvo koristi kod rješavanja algebarskih problema (npr. pronalaženja najvećeg zajedničkog djelitelja) i kako se primjenjuje u raznim situacijama koje uključuju razdiobu i periodičnost.
Responses